EDEBİYAT VE FİKİR DERGİSİ MUHİT İSTİKLÂL MARŞI VE MEHMET
ÂKİF DOSYASIYLA RAFLARDAKİ YERİNİ ALDI
Şair ve yazar İbrahim Tenekeci yönetiminde, Ocak 2020’de
yayın hayatına başlayan Muhit, her kuşaktan pek çok kıymetli ismin eserleriyle
katkı sunduğu Mart sayısıyla yürüyüşüne kaldığı yerden devam ediyor. Şubat
sayısında Hz. Muhammed (s.a.v.) dosyasıyla çıkan dergi, bu ay da istiklâl ve
istikbal şairimiz Mehmet Âkif Ersoy dosyasıyla okuyucuyla buluşuyor.
Dergi, usta çizer Hasan Aycın’ın mana dolu çizgisiyle
açılıyor. Hasan Aycın’ı, “Yeryüzü Deyince Açılan Sayfalar” isimli şiiriyle Ahmet
Edip Başaran, “Uzaklara Dalmış Gözlerin Oradan Çıkardıkları” şiiriyle Said
Yavuz, “Kınık” şiiriyle Murat Güzel, “Mâhûr Şarkılar” şiiriyle Arif
Ay takip ediyor. İbrahim Tenekeci, Ali K. Metin, Bahadır
Sancak, Emel Özkan, Enes Talha Tüfekçi, Beyzanur
Turcihan, Tuba Kaplan, Dilara Ayşe Akdeniz, Mahmut Gürkan
ve Ayşegül Baytut bu sayının diğer şairleri.
Mehmet Âkif ve İstiklâl Marşı Dosyası
Muhit, vatan şairi Mehmet Âkif ’in on kıtalık şiirinin
İstiklâl Marşı olarak kabul edilişinin yüzüncü yılında (12 Mart 1921), Mart
sayısının büyük bir bölümünü İstiklâl Marşı ve Mehmet Âkif’e ayırıyor.
Birbirinden kıymetli isimlerin yazılarıyla katkı sunduğu dosya, Necmi Uyanık’ın
Âkif biyografisiyle açılıyor: “Âkif, her zaman haksızlığın karşısında
olmuştur.” Âkif’in şahsiyeti üzerine yazan Âlim Kahraman, “Âkif, sanatı
kadar hayatı, kişilik özellikleriyle de seçkin bir şahsiyettir.” diyor. Turan
Karataş, bir mektupla sesleniyor Âkif’e. D. Mehmet Doğan, “Âkif Kime
‘Korkma’ dedi?” sorusunun cevabını veriyor. Mehmet Narlı, İstiklâl
Marşı’nı idrak etmek için gereken bazı ilkelerden bahsediyor. Mustafa
Özçelik, İstiklâl Marşı’nın hikâyesini anlatıyor. Hüsrev Hatmi, “Mehmet
Akif ’in Çanakkale, İstiklâl Marşı ve Bülbül şiirleri şair sayılması için
yeterlidir.” diyor yazısında. Muhammed Enes Kala, “Âkif bize ilmi
imanla, irfanı azimle ve hikmeti ışkla yoğurmayı öğretir.” diyor “İlim-İrfan-Hikmet
Ekseninde Mehmet Âkif’in Çağrısını Okumak” başlıklı yazısında. Tahsin
Yıldırım Millî Mücadele’deki Âkif’i, Yunus Arifoğlu “Âkif’in
aynasındaki biz”i, Âlim Yıldız Âkif’in cami kürsülerinden halkı nasıl
aydınlattığını, Mustafa Özel Çanakkale Şehitlerine şiirini, Feride
Turan şairin Berlin’deki günlerini, Namık Açıkgöz Mehmet Âkif’in
beyitlerini, Necmettin Turinay bilimin İslamileştirilmesinde Âkif’in
rolünü, Caner Arabacı ise Sebîlürreşad ve Eşref Edip’i yazıyor. Mehmet
Âkif’le ilgili uzun soluklu çalışmaları olan Mehmet Doğan ve Mustafa
Özçelik’le gerçekleştirilen birer söyleşi de dosyada yer alıyor.
Öykü, Deneme
On beşinci sayının öykü sayfaları da oldukça zengin. “Yıldız
Yağmuru” isimli öyküsüyle Necip Tosun, “Dönüş Yolu” isimli öyküsüyle Selime
Kahraman ve “Kalp Çığlıkları” öyküsüyle Mustafa Nezihi Pesen öyküleriyle
bu sayıya katkı sunan isimler.
Erol Göka, “Dilimin sınırları, dünyamın sınırları...
Söz, varlığın evi… Varlık, sözle dile gelir; bu dili kendi ahvalimizce
anlamadan Hakikat ile irtibat kuramayız.” diyor “Paranın Felsefesi ve
Psikolojisine Giriş” başlığını taşıyan yazısında. Celâl Fedai “Küçük
Şiirler Nasıl Okunmalı?”, Dursun Çiçek ise “Hikmet Dağı” yazı
dizilerine devam ediyorlar. Soner Karakuş “Deliye Anlatır Gibi”, Zeynep
Merdan “Kalbin Şiddeti”, Cemal Kurnaz “Bana Seni Gerek Seni”, Leylâ
İpekçi “Bir Boğaziçili Olarak ‘Bize Dair’ Bir Sosyoloji”, Haşim Şahin
“Seyitgazi: Battal Gazi’nin Şehri”, Münire Rumeysa Çakan “Klasiğin
Aykırı Yapısı; Piyale Paşa”, Harun Yakarer “Bir Çiçeği Açıklamak İçin:
Yunus Karadağ Şiiri” başlıklı yazısıyla Muhit’in Mart sayısına omuz veren diğer
isimler oluyor.